14-10-2024 | Samen beoordelen de gemeente, HTM en de brandweer plannen voor wegafsluitingen die zijn aangevraagd. Afgelopen maand kwamen zij voor de 750e keer bij elkaar.

Evenementen, bouwwerkzaamheden of wegwerkzaamheden: iedereen die iets wil op de openbare weg moet daarvoor een plan indienen bij de gemeente. Of die plannen voldoen aan de eisen voor de bereikbaarheid, veiligheid en communicatie, beoordeelt een club mensen die wekelijks bij elkaar komt onder de naam ‘het Stedelijk BereikbaarheidsOverleg (SBO )’. In het overleg zitten vertegenwoordigers van de veiligheidsregio en van HTM. Vanuit de gemeente zijn er altijd een aantal verkeerskundigen van de partij, een communicatie-adviseur , en de betrokken wegbeheerders. Samen beoordelen zij zo’n 140 plannen per jaar.

Vroeg meedenken

“Wij zijn blij dat HTM bij het SBO zit”, zegt Paul van HTM. “We kunnen dan al vroeg meedenken over wat afsluitingen voor ons betekenen. Als er bijvoorbeeld verkeer wordt omgeleid over een OV-route, dan is de kans groot dat het op die wegen drukker wordt dan normaal. Daarop kan ik dan anticiperen. Bijvoorbeeld door extra rijtijd te rekenen voor openbaar vervoer dat daar rijdt.”
Het SBO kwam voor het eerst bijeen in 2016. Voor die tijd werd er ook al overlegd, maar dat ging op een andere manier. Alle aanvragers moesten toen bijvoorbeeld hun plannen mondeling komen toelichten in het SBO.
Inmiddels krijgen alle leden van tevoren de plannen toegestuurd, dat zijn er gemiddeld 6 per keer. Voorafgaand aan het overleg sturen zij hun oordeel terug naar de voorzitter. “Doordat zij dat van tevoren doen zijn alle belangen meteen bekend,” zegt verkeerskundige Evan. Hij is voorzitter van het overleg. “Dat helpt om sneller de balans te vinden, bijvoorbeeld tussen ruimte voor de auto, de fiets, het openbaar vervoer en de hulpdiensten”.

Programmering steeds voller

Afhankelijk van hoe groot een werk is, moeten aanvragers hun plannen 9 of 18 maanden van tevoren indienen. Die termijn is echt nodig, vertelt Evan. “De programmering wordt steeds voller, dus plannen wordt steeds moeilijker.” Ook HTM wil graag ruim van tevoren op de hoogte zijn. Paul geeft een voorbeeld: “Het aanpassen van een dienstregeling moet 8 tot 12 weken van tevoren. Volgens onze CAO moeten wij ons personeel minimaal 6 weken van tevoren laten weten welke dienst zij hebben. Mensen die dienstregelingen maken hebben ook nog tijd nodig om een wijziging door te voeren.”

Lokale kennis

Een gevraagde afsluiting krijgt alleen goedkeuring als iedereen van het SBO het eens is met het ingediende plan. Is het plan nog niet naar wens, krijgen indieners aanwijzingen om de plannen te verbeteren. “Vaak ontbreekt dan de lokale kennis”, legt Evan uit. “Bijvoorbeeld over andere werkzaamheden die in de buurt zijn, het openbaar vervoer dat er rijdt en wat bewoners en bedrijven in die buurten van ons verwachten.” Paul van HTM vult aan: “Voor de aanvragers is dat ook prettig, want dan weten ze waar ze rekening mee moeten houden. De terugkoppeling die we geven, wordt goed opgepakt en verwerkt in het plan.”
Als de belangen blijven botsen, dan hakt uiteindelijk de Stadsregisseur de knoop door. “Maar we kunnen niet toveren. Werkzaamheden zullen altijd een negatief effect hebben op de bereikbaarheid,” zegt Evan. Al ziet hij dat ook weer als een pluspunt. “Werkzaamheden kunnen een goed startpunt zijn om ander gedrag te stimuleren. Zo kunnen we aansluiten bij de ambitie van de gemeente in de overgang naar schoner vervoer.”